/ Diverse view 646

În Republica Moldova, micii producători de vinuri trec prin numeroase dificultăți. De aceea, pentru a reuși să se dezvolte, 37 mici producători s-au raliat Asociației Micilor Producători de Vinuri din Moldova, misiunea căreia este să reprezinte interesele micilor producători de vinuri, să implementeze proiecte de susținere a dezvoltării micilor producători și să organizeze programe de promovare comună. Fondată în aprilie 2010, la inițiativa a 9 entuziaști, dintre care 5 producători de vinuri de boutique, Asociația a reușit să demonstreze reușite remarcabile. Micii producători de vin sunt considerați artizani ai vinului, creatori ai unui produs rezultat din alchimia subtilă între om, terroir şi know-how-ul tradițional. Vinurile lor sunt caracterizate prin originalitate și autenticitate: atât prin respectarea unor tradiții ancestrale, cât şi prin utilizarea metodelor moderne de viticultură și vinificație.

La moment Asociația reunește 37 mici producători de vinuri, care exploatează peste 360 hectare de viță-de-vie, produc anual peste 510 mii de sticle de vin, plasate pe piața locală și exportate în 17 state. Aceste vinuri au fost apreciate cu peste 140 de medalii la concursuri internaționale și în sute de articole din presă străină și locală, sunt rezultatul a unor ample programe de calitate și de promovare implementate și a zecilor inițiative de lobby și advocacy.

Reformarea cadrului normativ-regulatoriu pentru a face posibilă apariția micilor producători

În anul 2010, prima misiune a Asociației nou fondate a fost să creeze un mediu echitabil de activitate pentru micii producători. La acea etapă, era imposibilă desfășurarea activității de producere a vinului pentru un mic producător, fiindu-i impuse zeci de cerințe, inclusiv unele care cereau ca acesta să dispună de spații enorme de stocare, laboratoare, linii de îmbuteliere și alte autorizații și proceduri complexe. Grație Cărții Albe elaborate și a implementării acestui document, cu suportul USAID, atât micii producători, cât și întregul sector vitivinicol au beneficiat de o reformă structurală. Pe parcursul activității, Asociația a reprezentat interesele membrilor săi în scopul creării unui mediu de concurență egală și loială, și reducerii barierelor administrative și regulatorii, care afectează competitivitatea micilor producători. Au fost adresate zeci de scrisori și documente de poziție, au fost realizate acorduri de colaborare cu universitățile, organismele de certificare și cu alte asociații de business.

De cinci ori mai mulți mici producători și o creștere a calității vinurilor de autor

Micii producători sunt, de regulă, producători independenți, fiind implicați în toate etapele de producere: de la vița de vie și vinificare, până la comercializarea propriului vin, asigurând astfel calitatea fiecărei etape de elaborare a vinului şi trasabilitatea produsului.

De la 9 membri fondatori, astăzi, Asociația numără 37 de membri, dintre care 25 crame ce produc vinuri îmbuteliate și certificate, plasate pe piață cu marcă proprie, restul urmând să se lanseze curând cu noi vinuri. Acești mici antreprenori au reușit să dezvolte afaceri competitive de la zero, fie să tranziționeze de la producerea de struguri sau vin țărănesc la producerea unui vin de calitate, certificat conform rigorilor normative, înregistrați în Registrul vitivinicol și participanți la circuitul comercial de vinuri.

În anul 2016, a fosy inițiat un Program de calitate și mentorat, de care au beneficiat 29 de mici producători de struguri și vinuri. Beneficiarii au accesat granturi pentru echipamente și utilaje minim necesare, iar 16 gospodari care produceau vinuri țărănești au beneficiat de peste 650 zile de consultanță în viticultură și vinificație, pentru a învăța să producă vinuri de calitate, pentru a putea vinde la prețuri mai mari. Pentru a ușura povara investițiilor, Asociația a procurat peste 20 de utilaje, inclusiv echipamente de îmbuteliere, etichetare, de capsulare, lăzi pentru culegerea atentă a strugurilor de calitate, instalații de curățire a cisternelor și butoaielor etc., acestea fiind utilizate în comun de membrii Asociației. În ultimi 4 ani, membrii Asociației au investit în echipamente noi peste 54,5 milioane lei, peste 70% fiind resursele proprii ale producătorilor. În Moldova, micii producători angajează peste 650 de persoane permanent și sezonier. Calitatea vinurilor produse de micii producători este apreciată de consumatori și de profesioniști, fiind obținute 140 de medalii la concursurile internaționale pe parcursul ultimilor 4 ani.

Promovarea comună și consultanță în marketingul vinurilor boutique

Vinurile produse de micii producători sunt vinuri de calitate, autentice, cu caracter, vinuri tradiționale, care promovează cultura națională, terroir-ul și valorile locului unde sunt produse. Pentru promovarea acestor vinuri, Asociația a desfășurat zeci de campanii de comunicare, a organizat participarea cu stand dedicat al Asociației la 25 de târguri și expoziții specializate, micile crame fiind reprezentate și la peste 50 de evenimente sub egida brandului de țară, dar și la toate edițiile Vernisajului Vinului, devenit rampa de lansare a micilor producători pentru piața domestică. Peste 510 mii de sticle de vinuri sunt îmbuteliate anual de micii producători, acestea sunt comercializate prioritar pe piața locală, dar și exportate în 17 țări. Presa internațională specializată a menționat calitatea vinurilor micilor producători în peste 100 de articole, contribuind, astfel, la crearea notorietății Moldovei ca țară producătoare de vinuri.

Ultima campanie a Asociației, #VinulMeu – lansată pentru a susține micii producători grav afectați de pandemie, a adunat zeci de lideri de opinie și sute de consumatori avizați, generând trafic organic de zeci de mii de vizualizări în mediul online și o revigorare a vânzărilor directe în timp de criză.

Experiențe de turism vitivinicol la micile crame

Studiile demonstrează că, în statele vinicole occidentale, micii producători de vinuri comercializează peste 50% din produsele proprii direct consumatorilor, în special din cramă. Serviciile de ospitalitate turistică sunt un catalizator pentru vânzări, dar și un excelent mod de promovare a vinurilor micilor producători. Datele arată că peste 75 mii de turiști vizitează anual aceste mici crame, savurând experiențe autentice. La ora actuală, 14 dintre membrii Asociației dispun de facilități turistice pentru a fi integrați în pachetele turistice și Drumul Vinului Moldovei.

Conform definițiilor europene, un „mic producător de vinuri este producătorul cu o producție medie sub 100,000 litri pe an”, iar în Republica Moldova, Legea viei și vinului stipulează că un mic producător de vin este „unitatea vinicolă care produce până la 100,000 litri de vin anual, deține cel puțin 1 ha și cel mult 20 ha de viță de vie și este independentă din punct de vedere juridic de orice altă unitate vinicolă”.

Asociația colaborează cu Oficiul Național al Viei și Vinului, alte asociații de producători de struguri și de vinuri din Moldova, cu instituții de învățământ din țară și de peste hotare, iar membrii săi sunt specialiști în domeniul vitivinicol, membri în juriul concursurilor internaționale, activi promotori ai culturii vinului.

Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID și Guvernul Suediei este partenerul strategic al Asociației Micilor Producători de Vinuri, oferind asistență tehnică și granturi pentru realizarea programelor de calitate, mentorat și de promovare, implementate în perioada 2016-2020.