/ Drumul Laptelui view 3453

Analizând viziunea consumatorilor asupra laptelui și a produselor lactate autohtone, din ultimul timp, am observat că acest subiect a devenit sensibil și a stârnit numeroase discuții contradictorii. Motivele sunt diverse: compoziția lactatelor, proveniența lor sau faptul că mulți nutriționiști consideră consumul de lapte contraindicat organismului.

Această problemă de imagine pe care au căpătat-o produsele lactate locale, ne-a impulsionat să lansăm o campanie de informare și de educare, dar și de promovare a consumului de lapte autohton.

Campania va fi realizată în parteneriat cu Asociația Obștească „Pro Cooperare Regională” - asociație inițiatoare a proiectului „Milk Market Improvement through Linkages and Knowledge – MILK”, care a fost lansat în 2014 și a cărui obiective sunt:
• Îmbunătățirea accesului la cunoștințele profesionale de bază și la aptitudinile practice pentru producătorii de lapte;
• Sporirea producției de lapte, a sănătății și a productivității animalelor;
• Sporirea oportunităţilor producătorilor de lapte şi poziţionarea lor pe piaţă în raport cu alţi actori din sector.

Toate persoanele care activează în industria laptelui, de la fermieri până la procesatori, necesită o dezvoltare a capacităților de manageriat, atât pentru producerea materiei prime, cât și a produselor finite.

În acest context, proiectul MILK își propune realizarea mai multor măsuri de inițiere și dezvoltare a relațiilor de colaborare cu toți actorii din sector: fermieri, colectori de materie primă, procesatori, retaileri, administrații publice centrale și locale, furnizori de tehnică și echipamente agricole, de semințe și furaje, furnizori de servicii și material genetic pentru însămânțare artificială, etc.

Colaborarea dintre proiectul MILK și fermieri este realizată prin identificarea și consolidarea grupurilor de fermieri-producători de lapte, în funcție de categoria fermierului (capacitatea fermei) și localizarea geografică. Atât în trecut, cât și în prezent, în partea de Nord a țării sunt concentrate aproximativ 60 la sută din totalul numărului de vaci înregistrate în R.Moldova. 

În prezent, sunt identificate și consolidate capacitățile a peste 30 de grupuri informale de fermieri din diferite localități din Regiunea de Nord, cu care se realizează măsurile prevăzute de proiect, începând cu dezvoltarea cunoștințelor de bază, continuând cu acordarea suportului tehnic și financiar în vederea dezvoltării fermelor și îmbunătățirea condițiilor de producere a laptelui. Fermierii existenți sunt susținuți de către proiectul MILK să se mențină pe piață și să-și consolideze capacitățile în vederea asigurării și creșterii nivelului de rentabilitate a afacerii. Acest fapt îi va determina să reinvestească și să-și dezvolte afacerea.

Proiectul MILK, în parteneriat cu Madein.md, prin intermediul campaniei sociale de promovare a consumului de lapte autohton va contura identitatea lactatelor fabricate în Moldova de la origini, schițând un drum al laptelui începând cu fermele locale și finisând cu produsul final care ajunge pe masa consumatorului.