/ Eco Madein.md view 549

Numărul persoanelor care au auzit de includerea germenilor și vlăstarilor în alimentație este încă unul destul de mic. Inițial popularizarea lor s-a făcut în domeniul medicinei alternative, și mai recent, în mediul vegetarian/vegan. Sunt produse ecologice și naturale și chiar dacă arată ciudat sau au un gust neobișnuit, aduc numeroase beneficii sănătății. 

Ce reprezintă semințele germinate și vlăstarii?

Mugurii (germenii) sunt semințe germinate (încolțite) cu ajutorul apei, ce au o mărime de aproximativ 1-2 cm. Vlăstarii sunt semințe germinate în apă sau în pământ, care cresc ca microplante și pot ajunge la o mărime de la 2 la 10 cm. În cazul semințelor care sunt germinate în apă se consumă atât sămânța cât și planta, iar în cazul celor crescute în pământ se consumă doar planta verde, pământul și rădăcinile fiind aruncate sau reutilizate.

Datorită faptului ca procesul de germinație crește volumul fibrelor din semințe, ele accelerează digestia, asigură asimilarea corectă a substanțelor nutritive și ajută la eliminarea grăsimilor inutile din organism.

Ce tipuri de germeni și vlăstari există?

Putem germina și crește în vlăstari de iarbă de grâu, iarbă de ovăz, iarbă de kamut, iarbă de secară (din iarba de cereale se face suc și nu se consumă iarba, deoarece este foarte greu de digerat), hrișcă, quinoa albă și roșie, semințe de floarea soarelui, broccoli, conopidă, gulia, varză roșie și albă, kale, ceapă, usturoi, praz, muștar, fenicul, busuioc, creson, arugula, salată, morcovi, ridichi albe, roșii sau negre, mazăre, linte roșie, neagră și verde, năut, fasole, trifoi, lucernă, etc.

Beneficiile germenilor și a vlăstarilor

Majoritatea germenilor și vlăstarilor sunt alimente vii, ce conțin cantitâți considerabile de vitamina A, E, C, complexul vitaminic B, minerale precum magneziu, calciu, fier, fosfor, zinc, crom, seleniu, dar și clorofilă, ce are un efect de antioxidant și de detoxifiere. În plus, prin aportul mare de fibre, acestea combat constipația, reduc colesterolul și îmbunătățesc imunitatea.

Nutriționiștii sunt de părerea că în germeni există până de 100 de ori mai multe enzime decât în fructele și legumele proaspete. Enzimele sunt niște tipuri de proteine care se comportă drept catalizatori pentru toate funcțiile organismului. Asimilarea a cât mai multe vitamine, minerale, aminoacizi și acizi grași esențiali din alimentele consumate asigură organismului necesitățile nutriționale care determină funcționarea eficientă a fiecărui proces.

Germenii și vlăstarii au următoarele proprietăți:
- Ajută sistemul digestiv;
- Întăresc sistemul imunitar;
- Ajută la curele de slăbire;
- Protejează organismul împotriva cancerului;
- Îmbunătățesc circulația sângelui;
- Contribuie la reducerea riscului de boli cardiovasculare;
- Ajută la creșterea și dezvoltarea organismului;
- Scad riscul de defecte de tub neural în timpul sarcinii;
- Ajută la prevenirea cataractei;
- Opresc dezvoltarea herpesului și reduc efectul reacțiilor alergice sau a astmului.

Majoritatea semințelor pot fi încolțite acasă, utilizând 1/4 semințe lși 3/4 apă, un borcan de sticlă cu gură largă și un capac de protecție sau un tifon. Multe magazine cu alimente sănătoase sau specializate în alimentarea raw-vegană au truse pentru germinare care fac procesul mult mai simplu. Unele semințe nu vor încolți în apa de la robinet, ceea ce înseamnă că o sursă de apă mai curată, cum e cea plată îmbuteliată sau  filtrată, constituie alegerea optimă pentru germinare. Germenii și vlăstarii trebuie să fie plante vii, proaspete, puternic colorate. Pentru a le prelungi durata vieții, acestea pot fi depozitate până la 7 zile la frigider.

Germenii și vlăstarii în alimentația copilului

Germenii și vlăstarii sunt recomandați pentru a fi introduși în alimentația diversificată a copilului după introducerea propriu-zisă a legumei sau cerealei din care provin. La fel ca pentru fiecare aliment nou pe care îl încearcă copilul, e nevoie de cerut sfatul medicului şi de urmat regula celor 4 zile.

Germenii și vlăstarii sunt foarte bogați în substanțe nutritive, dar în același timp pot să fie și gazda unor bacterii cum ar fi e-coli, salmonela (însă orice legumă sau fruct poate fi gazda acestor bacterii). Având în vedere faptul că cei mici nu au încă sistemul imunitar bine dezvoltat , o parte din specialiști recomandă gătirea germenilor și vlăstarilor (prin fierbere) pentru a scădea riscul de infecție. Însă pentru evita distrugerea enzimelor și vitaminelor și pentru a profita la maxim de substanțele nutritive pe care germenii și vlăstarii ni le oferă, este preferabil să fie consumate în stare  crudă.

Așadar introducea germenilor și vlăstarilor în alimentația bebelușilor și copiilor în forma crudă sau procesată termic, rămâne la discreția părinților, după consultarea prealabilă a medicului.

Germenii și vlăstarii de pe piața locală

Pe parcursul ultimilor ani, și în Republica Moldova a început să fie popularizat consumul de germeni și vlăstari, iar pe piața locală au apărut câțiva producători ce oferă acest tip de produse. Ca exemplu putem numi brandul Eco Verde care produce suc din iarbă de grâu verde, vlăstari de floarea soarelui, germeni de grâu, mazăre, ceapă roșie, lucernă, brandul VerdeGo, cu un meniu bogat, bazat pe alimentația sănătoasă, ce oferă servicii de livrare la oficiu și acasă, brandul DENS care oferă o serie de produse germinate și deshidratate sau compania Ador Plants care oferă microplante de rucola, ridiche, broccoli, muștar, precum și diverse mixuri. Există și localuri în Chișinău, unde cumpărătorii pot comanda salate și sucuri făcute pe bază de microplante: Wheatgrass Bar, BIOrganic Raw Cafe, etc.