/ Reportaje view 344

Pe data de 12 decembrie, la Chișinău, s-a desfășurat Forumul național anual al nucicultorilor, ediția a VII-a. La eveniment au fost prezenți circa 200 de producători din țară și de peste hotare, exportatori, experți în domeniu, precum și reprezentanți ai mai multor instituții din acest sector. S-au discutat principalele probleme și provocări din acest domeniu, cele mai actuale tendințe și tehnologii ce trebuie implementate în domeniul nuciculturii.

Situația la zi în sectorul nucifer din Moldova

Cultura nucului o plasează pe Republica Moldova în rândul principalelor state producătoare din lume. Piața globală a exporturilor de nuci este de circa 2,5 miliarde de dolari SUA anual, iar Moldova este un actor important al acestei piețe, exportând anual nuci în volum de 100-130 milioane de dolari. Este o performanță deosebită, care dă speranțe producătorilor, ținând cont că sezonul curent este unul mai bun, comparativ cu anul 2018, iar calitatea miezului este mai înaltă.

Câteva date statistice interesante:
- în Moldova sunt circa 30.000 de hectare de plantație de nucă, inclusiv 10.000 de ha de plantații noi, cu soiuri noi și cu mare potențial de dezvoltare;
- avem aproximativ 5000 de producători de nuci, inclusiv pe suprafețe mici;
- Republica Moldova este a șaptea în topul celor mai mari producători de nuci din lume, după China, SUA, UE, Ucraina, Chile și Turcia.
- țara noastră este al patrulea exportator de nuci cu o pondere de șase la sută din exporturile globale, după SUA, Ucraina si Chile
- pe piața UE, Moldova este al treilea exportator de nuci, după SUA și Chile;
- circa 90 la sută din exporturi o reprezintă miezul de nucă și doar 10 la sută sunt nucile cu coajă;
- sectorul nucifer este în creștere permanentă: datele statistice arată că producția în ultimii cinci ani s-a mărit cu 52%. Ca exexmplu, în Ucraina, această creștere este de doar 9%.

După cum vedem, Moldova este un actor mic, dar important în comerțul mondial cu nuci. Potențialul financiar care aduce această ramură este imens, deoarece, pe plan mondial, se observă o creștere și în consumul de nuci. Statisticile arată că față de anul 2006, când în lume s-a produs și consumat circa 410 mii tone de nuci, în 2018 acest număr s-a dublat. Astfel avem și un spor al producției, dar și o creștere importantă a consumului, ceea ce a dus și la o scădere a prețurilor. De exemplu, în 2014, prețul la miezul de nucă a atins un record istoric, iar acuma prețurile au scăzut, s-au plafonat și probabil vor rămâne la acest nivel.

Cele mai mari provocări pentru producătorii de nuci din Moldova

Concurența pe piețele externe. State precum Turcia și China devin actori importanți ai sectorului nucifer, pătrunzând, inclusiv pe piața UE. De exemplu nucile din China deja se exportă în țările Baltice, făcând concurență producătorilor din Moldova. Așadar confruntarea pe piețele unde suntem prezenți și noi, va deveni și mai mare. La moment încă avem noroc, deoarece nuca chineză se consumă, în marea majoritate, pe piața internă.

Implementarea noilor sisteme de plantare și a noilor tehnologii agricole. Producătorii locali sunt obligați să fie în pas cu cele mai noi tehnologii de creștere și prelucrare a culturii nucilor. Este foarte importantă obținerea unei producții omogene, atrăgătoare pentru cumpărători, de calitate. Și în acest domeniu avem oarecare progrese, deoarece scade numărul nucilor colectate de pe marginea drumurilor, din fâșiile forestiere sau de la populație. Producția de nuci în Moldova este încă neomogenă, dar 40% din nuci, deja provin din livezi comerciale. Pentru anul 2019, Asociația Nucicultorilor din Moldova și-a propus realtoirea a circa 1000 ha de nuci de soiuri vechi, plantații care nu puteau fi numite comerciale. Aceste livezi vor fi realtoite cu soiuri străine, pentru a obține o producție de calitate mai înaltă. Această metodă, de a realtoi plantațiile existente de nuc cu soiuri mai bune, este aplicată din ce în ce mai frecvent de către producătorii locali.

Implementarea soiurilor noi. Din soiurile locale, cel mai important rămâne Pescianski, care este unul din cele bune soiuri pe care le avem în Moldova și care este exportat cu succes peste hotare. Alte soiuri locale care au perspective de export sunt Cogălniceanu și Călărași. Însă este foarte important să începem să creștem, la scară largă, soiuri străine, soiuri omogene, cunoscute și consumate în toată lumea.

Un exemplu ar fi soiul Chandler, cel mai popular din lume. Este crescut în SUA, Turcia, Italia, Chile, Australia. Prezența lui atât de masivă pe piața mondială, a creat deja o cultură de consum, el având un miez de calitate excepțională, de culoare albă. Primele plantații de Chandler din Moldova, înființate în 2012 deja dau rezultate, însă trebuie evitată plantarea lui în raioanele de nord ale țării, unde temperaturile pot scădea considerabil.

Un alt soi pe care trebuie să-l implementăm este Fermor, un soi francez, care se adaptează bine la clima locală. Este testat în Moldova încă din anul 2006 și a dat rezultate excelente, rezistând chiar la geruri de 32 de grade.

Mai avem soiurile franceze Lara și Franket, deja sădite pe plantații de până la 1000 ha, care, de asemenea, dau rezultate foarte bune.

Un soi mai nou pentru Moldova, este Tulari, care a fost introdus într-o parcelă experimentală din Soroca în anul 2014. Acuma livada este în anul cinci și dă rezultate bune, nu manifestă sensibilitate la boli sau îngheț. Este un soi care mai trebuie de testat, dar ar putea deveni unul de bază pentru export.

O altă problemă este identificarea celor mai bune canale de distribuție pentru exportul de nuci. De exemplu, în unele supermarketuri din România, se vinde miez de nucă ecologic, produs Moldova, ambalat în Austria și redistribuit în tot spațiul UE, inclusiv și în România. El este vândut la prețul de 33 de euro kilogramul. Din Moldova miezul de nucă pleacă cu 6 -8 euro pentru un kilogram, iar acest decalaj de preț pare a fi unul exagerat, marja pe care și-o iau distribuitorii și procesatorii fiind mult prea mare.

Asocierea producătorilor. Este un proces esențial pentru a obține succes în această ramură. Cu acest scop a apărut Uniunea Asociațiilor Producătorilor de Culturi Nucifere, fondată în anul 2006. În 2018, UAPCN a elaborat o marcă comercială pentru producția nuciferă moldovenească, “Moldova Walnuts”, care va fi promovată ca imagine reprezentativă a produsului autohton. Pentru a asigura o calitate cât mai omogenă a nucilor, Asociația a elaborat și o hartă tehnologică privind întreținerea livezilor pe rod, disponibilă gratuit pentru membri și contra plată pentru non-membri.

Dacă facem o comparație cu ramura vinicolă, care este cartea de vizită a țării noastre, sectorul nucifer aduce vânzări la fel de mari, dar rămâne un domeniu slab promovat, iar Moldova, cu toate că ocupă o poziție de frunte pe piața internațională de nucifere, rămâne a fi populară doar datorită vinurilor sale. Brandul "Moldova Walnuts" trebuie promovat și popularizat, la fel ca "Wine of Moldova", pentru că numai așa vom acapara piețe noi și le vom menține pe cele existente. Și desigur, trebuie să atragem o mare atenție calității produsului final pentru a rămâne competitivi într-o lume în care consumul de nuci este într-o creștere permanentă.

sursa foto: unsplash.com