/ Reportaje view 437

Pe data de 20 septembrie, centrul Tekwill a găzduit WineTech Moldova Conference 2019, prima conferință din țară destinată tehnologiilor în industria vinicolă. Scopul evenimentului a fost crearea unei platforme de analiză a tendințelor și strategiilor de digitalizare și integrare a soluțiilor tehnologice în industria vinicolă din Moldova.

Conferința a oferit oportunitatea de a participa într-un dialog constructiv și lucrativ cu experții și liderii de WineTech din țară și din străinătate, facilitând interacțiunea dintre producătorii vinicoli locali cu investitori, parteneri și experți în soluții tech care ar aduce beneficii atât în faza de producere, cât și în faza de comercializare a produselor vinicole din Moldova.

Subiectele abordate în cadrul conferinței au inclus: etapa la care se află WineTech-ul în Moldova la ora actuală, practicile și istoriile de succes din străinătate, provocările producătorilor vinicoli din țară, startup-urile WineTech din Moldova, idei și soluții de integrare a soluțiilor Tech în fazele de producere, vânzare, promovare și export a produselor vinicole și multe alte subiecte pe care vom încerca să le prezentăm pe scurt în acest articol.

Trasabailitatea vinului

Trasabilitatea, în sensul strict al cuvântului, înseamnă capacitatea de revizualizare a drumului parcurs de vin, de la recoltarea strugurilor și până la comercializarea lui. Astfel cumpărătorul are posibilitatea să cunoască, unde a fost produs vinul, din ce soiuri de struguri a fost fabricat, trasabilitatea devenind esențială și în cucerirea noilor pieţe de desfacere. Folosindu-ne de înregistrările păstrate pe tot traseul fabricării unui vin, putem identifica locul și momentul în care a apărut neconformitatea.

Cel mai important instrument de trasabilitate a producției vitivinicole în Moldova este Registrul Vitivinicol – un sistem informațional automatizat și o soluție IT coerentă de trasabilitate a întregului proces de producție-comerț, care conține informații detaliate despre toți producătorii de struguri și vin și, totodată, face posibilă identificarea produselor cu Indicație Geografică Protejată (IGP) și Denumire de Origine Protejată (DOP). Este un instrument care ne permite să cunoaștem potenţialul de producere din Moldova, în el fiind înregistrate soiurile de struguri, parcelele, vârsta, portaltoiul, deci toate informaţiile care sunt importante pentru orice consumator şi potențial cumpărător.

Registrul Vitivinicol este unica sursă oficială de informaţii cu privire la unitățile vinicole, parcelele viticole cu suprafaţa mai mare de 0,15 ha şi evidența produselor vitivinicole. Existenţa unui sistem de trasabilitate a întregului proces de producere a vinului este prevăzută prin politicile agricole ale Uniunii Europene, iar registrul vitivinicol asigură această transparenţă. Acest registru a fost inspirat de bunele practici implementate în state precum Italia sau Franța.

Elaborarea proiectului WINET

WINET este primul proiect transfrontalier din regiunea Bazinului Mării Negre ce va cuprinde, inițial, trei țări: Moldova, România și Bulgaria. În cadrul acestui parteneriat vinicol, Republica Moldova este partener lider și implementator.

Scopurile de bază ale proiectului WINET sunt intensificarea oportunităţilor în comerţul transfrontalier, modernizarea sectorului agricol, vitivinicol, dar și a domeniilor conexe. Totodată, proiectul mai prevede crearea unei rețele de actori relevanți în sectorul vitivinicol din cele 3 țări.

Printre actorii din partea Republicii Moldova urmează să se regăsească 114 companii vinicole, 22 autorități publice naționale, locale și regionale, 17 grupuri de interese şi ONG-uri, 10 organizații de susținere a afacerilor, printre care ONVV și diverse agenții sectoriale.

Perioada implementării proiectului WINET este prevăzută până în aprilie 2021, timp în care vor fi întreprinse o serie de acțiuni și obiective, care să permită continuitatea acestuia. Unul dintre cele mai importante obiective ale WINET este crearea unei platforme IT online și crearea unei aplicații mobile a acesteia, ce vor avea ca scop nu doar promovarea sectorului vitivinicol din cele trei țări, dar și lansarea componentei de e-trade, ce va permite comercializarea produselor vinicole online, la nivel global. Platforma va mai conține și rute interactive, ce vor permite sporirea turismul vitivinicol prin crearea unor circuite și hărți turistice interactive, cu posibilitatea de extindere a acestora.

Gamification și Digital Tasting

Noțiunea de gamificare (gamification) se referă la folosirea de elemente specifice jocurilor în website-uri și în diverse aplicații, pentru a îmbunătăți experiența utilizatorului în raport cu serviciile și produsele unei companii, făcând-o mai interesantă, mai plăcută și mai interactivă. Tehnicile de gamification se bazează pe afinitatea utilizatorilor pentru socializare, învățare, competiție, autodepășire, exprimare și pot include recompense atrăgătoare pentru acțiunile realizate.

Gamificarea în sectorul vitivinicol constă în crearea de povești și istorii interactive, care ar motiva utilizatorii să se înregistreze, să aprecieze și să facă share contentului legat de un anumit brand. Această experiență intercativă aduce cumpărătorii mai aproape de brand și poate stimula considerabil vânzările acestuia.

Un exemplu de gamificare ar fi elaborarea unui set de programe și acțiuni de acumulare a punctelor cu schimbul ulterior al acestor puncte pentru serviciile sau produsele unei companii. Un alt exemplu ar fi elaborarea unor quiz-uri cu premii de la producători sau posibilitatea de a crea continuarea unei povești propuse de către producător.

Despre gamificare a vorbit Veaceslav Cunev, fondatorul proiectului Gustos.Life care a abordat și subiectul Digital Tasting. Gustos.Life este un software elaborat special pentru organizarea și desfășurarea de degustări profesionale, inclusiv în orb, pentru concursuri și alte evenimente similare.

Un avantaj important al acestui soft, care garantează fiabilitatea rezultatelor degustărilor, este utilizarea tehnologiei blockchain, care prevede excluderea erorilor legate de factorul uman sau a manipulării rezultatelor. Acest format de stocare a datelor este complet protejat de modificări și permite oricui dorește să efectueze un audit criptografic independent, verificând autenticitatea datelor înregistrate.

Sistemul respectă strict toate standardele internaționale în ceea ce privește metodologia de analiză senzorială a vinurilor și a altor băuturi alcoolice.

Aplicația "Soluția Gustos.Life SaaS" pentru profesioniști, a fost deja folosită cu succes într-o serie de concursuri internaționale, cum ar fi Eurasia Wine and Spirits Competition 2019. Un alt soft, pentru amatori a fost testat la ultimele două ediții ale Vernisajului Vinului.

Utilizarea dronelor în vinificație

Pe parcursul ultimilor ani, dronele își fac rapid loc în agricultură și vinificație pentru a acorda sprijinul necesar fermierilor în supravegherea terenurilor agricole, ceea ce contribuie la economisirea unor sume impresionante de bani, precum și la revoluționarea agriculturii moderne.

Cu ajutorul dronelor, agricultorii pot monitoriza podgoriile viței de vie, făcând sute de fotografii, care apoi sunt unite în una, elaborându-se o hartă interactivă a terenurilor. Ei pot monitoriza starea solului, inclusiv gradul de eroziune și porțiunile de teren care trebuie fertilizate. Practica internațională arată că utilizând dronele, costurile pentru fertilizant se pot reduce cu 20%. De asemenea, cu ajutorul dronelor pot fi depistate porțiunile de teren care au nevoie de irigare, se poate de elaborat modelul terenului și de analizat condițiile de relief.

În cazul plantației de viță de vie, dronele pot ajuta la și depistarea tufelor atacate de boli. Pe plan internațional deja au fost elaborate soft-uri speciale ce pot ajuta vinificatorii să vadă care tufe au fost afectate și trebuiesc defrișate în baza imaginilor realizate de drone. De asemenea, cu ajutorul ei pot fi depistate multe alte lucruri, pe care producătorul nu le poate vedea, plimbându-se prin plantație, economia de timp fiind și ea esențială în acest proces.

Fotografiile obținute cu drona au rezoluție foarte bună: 2 cm pe fiecare pixel de imagine, ajutând agricultorul să-și facă o imagine completă asupra stării terenului și a viței de vie. Fotografiile pot fi făcute și periodic, pentru ca producătorul să poată suprapune sau compara evoluția terenului în diferite perioade ale anului sau de la un an la altul. Prin comparație, vinificatorul poate monitoriza dinamica modificării terenului sau a vegetației.

Conferința WineTech Moldova e doar la început de cale, urmând să fie organizate și alte ediții, ce vor aborda subiecte cruciale pentru dezvoltarea sectorului vitivinicol din Moldova.

Evenimentul a fost organizat de Asociația Companiilor TIC din Moldova (ATIC) și Tekwill, cu suportul Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare (USAID Moldova), al Guvernului Suediei și al Agenției de Investiții (The Moldovan Investment Agency). Partener strategic: Wine of Moldova; partener GOLD: Gustos.Life și partener media: Madein.md.