/ Reportaje view 430

Pe data de 21 noiembrie, la Vinăria Poiana, Oficiul Național al Viei și Vinului a organizat seminarul specializat cu tematica „Auditul calității stocurilor de vin și a potențialului recoltei 2019”. Evenimentul a avut loc în contextul, în care șase experți de talie internațională din cinci țări au degustat timp de aproape o săptămână peste 200 de mostre de vinuri.

Aceste degustări analitice și comparative ale vinurilor au avut loc conform următoarelor segmente:
- vinuri în vrac de soi, destinate exporturilor pe piața UE;
- vinuri în vrac (materie primă) din recolta anului 2019, destinate îmbutelierii;
- vinuri în vrac din recolta anului 2018 și mai vechi;
- vinuri experimentale;
- vinuri medaliate la concursurile internaționale.

Scopul vizitei acestor specialiști cu renume a fost de a identifica strategii de vânzare a vinurilor în vrac pe piețele UE și occidentale, în contextul unor stocuri mari, care s-au format ca urmare a 3 recolte înalte consecutive, înregistrate la nivel mondial. De asemenea, recomandările experților internaționali și concluziile lor urmează să fie luate în considerare în procesul de elaborare a strategiei sectoriale „Vinul Moldovei 2030”, la care lucrează ONVV cu suportul partenerilor externi de dezvoltare.

Cei șase experți selectați pentru a audia Vinului Moldovei au fost: Alex Berkley, fost director al companiei chiliene William Cole, specializate în comercializarea vinurilor în vrac; Justin Howard Sneyd, Master of Wine, consultant pentru importatorul din Marea Britanie „Direct Wines”; Catherine Mendoza, broker de vinuri cu 14 ani de exeperiență pe piața europeană; Gerd Step, fostul vinificator pentru lanțul de magazine „Marks& Spencer”, Inge Straetmans, manager regional pentru „Vinex Wine Exchange” și Robert Joseph, expert internațional în vinificație.

Concluziile experților internaționali

Cei șase experți au încercat să identifice soluții pentru poziționarea produsului și a ofertei de țară, pentru elaborarea strategiilor de vânzare a vinurilor în vrac pe piețele mondiale, dar și de a oferi consultanță. În urma degustării realizate, Robert Joseph a declarat: „Per general, am fost impresionat de calitatea vinurilor din roada 2019, în special al celor roșii, dar cred că Moldova ar trebui să-și definească propriul stil, care cel mai probabil va fi o îmbinare perfectă dintre vinurile roșii din soiuri nobile europene și soiuri locale. Astfel ar trebui să iasă ceva moldovenesc și unic.”

În cadrul seminarului, experții și-au prezentat concluziile referitor la fiecare tip de vin degustat:

Merlot - vinuri corpolente, aromate, unele din ele foarte interesante, cu un mare potențial comercial;

Cabrenet Sauvignon - de asemenea, vinuri foarte reușite, însă concurența internațională pentru acest tip de vin este foarte mare. La fel de acerbă este concurența și pentru blendurile dintre Merlot și Cabernet Sauvignon;

Feteasca Neagră - vinuri foarte bune de origine locală, au un potențial deosebit pentru blenduri și cupaje;

Saperavi - vinuri foarte bune, de asemenea, cu potențial mare pentru blenduri și cupaje. Este o varietate care devine tot mai solicitată pe piața internațională;

Rara Neagra - la fel ca Feteasca Neagră, vinuri locale foarte bune, cu un potențial deosebit pentru blenduri și cupaje;

Pinot Noir - au fost prea puține mostre, pentru a face o concluzie finală;

Malbec - de asemenea au fost puține mostre, însă experții au remarcat că este un vin cu potențial bun pentru export. Aceleași concluzii au fost luate și în cazul vinurilor Syrah/Shiraz;

Feteasca albă/ Feteasca regală - vinuri foarte atrăgătoare, cu un caracter distinctiv și cu prespective bune de a accede pe piețele internaționale;

Viorica - vinuri interesante, cu un caracter distinctiv, însă experții și-au pus întrebarea dacă acest vin poate fi comercializat în cantități mari. Este un soi care se va adapta cu greu pe piața internațională, iar pentru un simplu consumator din occident va fi unul greu de înțeles. Vinurile Viorica vor rămâne un produs de nișă;

Pinot Grigio, Pinot Gris - nu au fost multe mostre, însă cele pe care le-au degustat s-au dovedit a fi de calitate bună;

Sauvignon Blanc - vinuri bune, cu potențial comercial mare, însă se aliniază stilului Bordeaux (verzui, ierbos), deși în lume este solicitat mai mult stilul fructat.

Chardonnay - câteva exemple comerciale bune, însă multe vinuri au părut prea ușoare și „verzi”, pe când pe piața internaționale sunt solicitate vinurile Chardonnay mai bogate, cu un gust mai fructat și mai mineralizate;

Riesling - nu au fost multe mostre pentru a trage o concluzie finală, însă experții consideră că acest vin este unul de nișă, cu o cerere mult mai mică decât în cazul unui Chardonnay sau Sauvignon;

Muscat - câteva exemple comerciale bune, dar din nou, piața e limitată. Este un vin cu potențial bun pentru blenduri sau cupaje;

Aligote - puțin probabil să aibă o cerere pe piața globală. Experții nu recomandă să ieșim cu acest vin la export. Este un vin controversat, care deseori nu place consumatorilor.

În concluzie, experții au menționat că cel mai tare au fost impresionați de unele blenduri, mai ales de acelea care combină soiurile locale cu cele internaționale. Un exemplu în acest sens este vinul Negru de Purcari, cel mai popular vin din Moldova pe piața internațională. Cumpărătorii sau retailerii internaționali nu caută un alt Merlot sau un alt Cabernet Sauvignon, ei sunt interesați de cupaje, de vinuri noi, experimentale, de blenduri care conțin soiuri din diferite regiune ale lumii. Prin astfel de cupaje sau blenduri s-ar putea diferenția Moldova pe piața internațională.

Principalele probleme, evidențiate de experți

- recoltarea: la unele vinării se observă o prea mare concentrație de podgorii viță de vie pe hectar, în special în cazul podgoriilor plantate cu decenii în urmă. Acest fapt duce la scăderea calității strugurilor. Un al doilea factor legat de recoltare, este valorificarea optimă a celor mai bune soluri din țară. Deseori podgoriile nu sunt plantate pe cele mai calitative soluri, iar roada nu se ridică la nivelul așteptărilor.

- ambalajul vinurilor albe: a fost demonstrat științific că lumina acționează direct asupra calității vinului, din acest motiv sticla transparentă, nu este cea mai bună opțiune pentru vinurile albe și rose. De fapt, practica internațională arată că vinurile albe comercializate în sticlă transparentă, se strică mai repede.

- maturarea vinului folosind lemnul de stejar: în unele cazuri, experții au pus la dubiu acaestă practică. Este o întrebare complexă, deoarece în Europa de Este, China sau SUA, vinul maturat în stejar este destul de popular, pe când în Belgia sau Marea Britanie, consumatorii nu preferă aceste nuanțe de stejar. Calitatea stejarului este de asemenea foarte importantă: uneori la producătorii locali, lemnul nu este îndeajuns de uscat.

- dopul: o altă problemă este „defectului de dop“, în special la utilizarea dopurilor de plută. Unul din experți a remarcat că a văzut numeroase vinuri din Moldova stricarte din cauza unui dop de calitate joasă. Se recomandă ca pentru vinurile albe sau rose, să fie utilizate mai des dopuri de tip screwcaps.

- sustenabilitatea: este o tendință globală, care constă într-o activitate care se desfășoară fără a epuiza resursele disponibile și fără a distruge mediul, deci fără a compromite posibilitățile de satisfacere a nevoilor generațiilor următoare. Ese o noțiune care devine populară și în vinificație, mai ales în contextul dezvoltării viticulturii organice. În țările, scandinave, de exemplu, sustenabilitatea este foarte importantă. Retailerii și distribuitorii din această regiune solicită certificate europene de profil (BRC sau IFS), mai ales pentru vinurile în vrac. Prezența acestor certificări ar permite mai ușor retailerilor să lucreze cu companii sau cu state cu care nu au mai lucrat. În SUA, pe de altă parte, factorul sustenabilității nu este atât de important ca în Scandinavia sau în Marea Britanie.

- piețele de desfacere noi: și reprezentanții ONVV și experții internaționali sunt de părere că Moldova trebuie să-și diversifice piețele de desfacere. Dacă vrem să vindem vinuri competitive, la prețuri bune, trebuie să uităm de piețele tradiționale precum Ucraina, Rusia sau Belarus. Experții ne recomandă să continuăm să cucerim piața europeană, dar să atragem o atenție deosebită piețelor noi cum ar fi China, Vietnam sau statele africane.

În baza recomandărilor experților, va fi elaborat și un portofoliu cu oferta de vin în vrac a Republicii Moldova, care va fi distribuit în cadrul Expoziției „World Bulk Wine-2019”, cel mai mare târg din lume dedicat comerțului cu vin în vrac. Evenimentul se va desfășura între 2 și 3 decembrie, la Amsterdam. Activitatea a fost organizată de Oficiul Național al Viei și Vinului din Moldova și Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID și Guvernul Suediei.